„Wirtualny przewodnik po Muzeum Bitwy pod Grunwaldem”

Muzeum Bitwy pod Grunwaldem w Stębarku w roku bieżącym zrealizowało projekt pn. „Wirtualny przewodnik po Muzeum Bitwy pod Grunwaldem”, którego celem było zwiększenie dostępności do treści historycznych i edukacyjnych poprzez zastosowanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych.

Projekt miał na celu upowszechnienie wiedzy o bitwie pod Grunwaldem, poprzez zastosowanie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, które pozwolą odbiorcom samodzielnie eksplorować treści historyczne  w przestrzeni otwartej . Zastosowanie rozwiązań cyfrowych umożliwiło odtworzenie kontekstu pola bitwy oraz przedstawienie wybranych eksponatów muzealnych w formie dostosowanej do współczesnych form odbioru kultury.

Celem nadrzędnym projektu było zapewnienie interaktywnej i dostępnej formy zwiedzania na miejscu i zdalnie. Dzięki opracowaniu narzędzi umożliwiających korzystanie z treści edukacyjnych na własnych urządzeniach mobilnych, turyści mogli samodzielnie zapoznawać się z historią, planami rozmieszczenia wojsk oraz cyfrowymi reprezentacjami obiektów muzealnych.

Istotnym aspektem było umożliwienie prezentacji treści poza fizycznym obszarem Pól Grunwaldzkich – np. w szkołach. Dzięki temu możliwe stało się promowanie zasobów muzeum w środowiskach edukacyjnych, niezależnie od miejsca pobytu odbiorców. Zwiększyło to zasięg oddziaływania instytucji kultury. Kolejnym celem było zwiększenie kompetencji cyfrowych odbiorców kultury oraz wykorzystanie technologii AR w kontekście dziedzictwa narodowego. Projekt skierowany był do szerokiego grona odbiorców, promując historię w sposób atrakcyjny i dostępny.

Integracja treści historycznych z rozwiązaniami cyfrowymi wpisała się w szerszy cel wzmocnienia sektora kultury poprzez testowanie i wdrażanie innowacyjnych metod interpretacji dziedzictwa. Projekt pozwolił na praktyczne sprawdzenie narzędzi cyfrowych w terenie, co zwiększyło odporność instytucji na zmieniające się uwarunkowania społeczne, gospodarcze, technologiczne.

Muzeum poszerzyło ofertę edukacyjną i stało się instytucją kultury aktywnie wdrażającą innowacje odpowiadające na współczesne potrzeby odbiorców. Projekt przyczynił się do rozwoju kompetencji instytucji w zakresie cyfryzacji oraz innowacyjnej promocji dziedzictwa.

Projekt został dofinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Komponent: Odporność i konkurencyjność gospodarki; Inwestycja A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju. Na realizację zadania Muzeum otrzymało 100 000,00 zł z KPO.

Projekt został współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego.